Het vervolg.. - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Maaike Meindertsma - WaarBenJij.nu Het vervolg.. - Reisverslag uit Mandeville, Jamaica van Maaike Meindertsma - WaarBenJij.nu

Het vervolg..

Door: MaaikeMeindertsma

Blijf op de hoogte en volg Maaike

27 Juni 2012 | Jamaica, Mandeville

Lieve iedereen!

Zoals beloofd komt hier het vervolg...We waren dus in Black River en hier hebben we toen het ziekenhuis gezien waar Marika werkt. Ons plan was om over de Black River te varen en om dan krokodillen te zien. (zie foto's) Een taxichaffeur heeft ons naar de rivier gebracht en via hem kwamen we in aanraking met de rasta mannen. Overal stonden kleine stenen huisjes waar allemaal mensen zaten. Dat zie je hier heel vaak. Mensen die aan de kant van de weg staan of voor hun huis zitten. De rasta mannen pakten hun motor en maakten ons bootje klaar. Ze vroegen nog even of we het erg vonden als ze rookten maar dat vonden we niet erg. De geur van marijuana hoort er nu eenmaal bij! Toen gingen we een tour over het water doen en kregen allemaal info onderweg. Was heel leuk. Toen vroeg de rasta man waar we gingen slapen. We vertelden dat we wel een nacht in Black River wouden blijven. Toen heeft hij ons naar een vriendin van hem gebracht die een huis aan de zee had. Eerst twijfelden we een beetje of we wel met hem mee moesten gaan maar waren blij dat we het hadden gedaan. De rasta kreeg ook een deel van het geld wat wij aan die vrouw betaalden, dus dat was voor hem ook een soort werk. De vrouw heette Rose en kwam uit New York maar was in Jamaica geboren. Ze vertelde veel over NY en ze was helemaal fan van Amsterdam. I love, love,love it zei ze steeds.Ze had er namelijk voor een paar maand gewoond omdat ze dacht dat iedereen daar zou roken, zelfs de kinderen.. En ze wou never,never,never terug naar NY. En ze zei ook dat ze echt niet wou werken, dat ze gewoon een rijke vent wou. Dus je kunt je wel voorstellen hoe raar ze het vond dat ik voor niets werkte en daar ook nog geld voor moest betalen ;) Ik heb nog gevraagd of ik een foto van haar mocht maken maar dat wou ze niet omdat ze zich dan eerst wou optutten enzo.

De volgende ochtend zijn we met een aantal taxi's naar Negril gegaan. Volgens mij met 3 taxi's ofzo. Ging best makkelijk, de taxichaffeurs hielpen ons steeds om naar onze volgende taxi te gaan. Hij geeft de nieuwe chaffeur dan ff een seintje en dan pakt hij je tas en stopt het in zijn eigen taxi. Rose had ons een nummer gegeven van een kennis van haar, daar zijn we toen heen gegaan in Negril. Maar als we daar zouden slapen sliepen we niet aan het strand maar aan de weg. En tussen de geiten en de kippen. En dan heb je totaal niet het idee dat je in Negril bent. Dus toen was er een andere rasta die ons naar Alfred's bracht. (soort hotel) Een super lieve Amerikaanse vrouw was hier eigenaar, met haar hebben we ook weer leuke gespreken gevoerd en zei heeft ook weer geholpen hoe we verder moesten reizen etc. En zoals je op de foto's kan zien was het daar geweldig! :) Hier hebben we gewoon een beetje op het strand gelegen, nog een keer gesnorkeld, kortom genoten!

In Negril hebben we 3 nachten geslapen. Toen zijn we weer verder gereisd naar Ocho Rios. Dit was onze langste rit want ik wou eigenlijk eerst nog naar Montego Bay. Dat hebben we overgeslagen omdat Rose ons daar nogal negatieve verhalen over had verteld en omdat het niet een must see plaats is, tenzij je geniet van chaos, chaos en chaos..
Van Ocho Rios naar Negril ging het niet heel makkelijk omdat we geen taxi konden vinden die ons naar onze eerste bestemming kon brengen. We hebben hier ongeveer een half uur (in de zon!!) aan de kant van de weg gestaan met onze zware tassen. Totdat ik er echt gek van werd en weer terug liep naar Alfreds, toen heeft de kokkin ons geholpen om een taxi te regelen. De rest van de reis bestond uit 3 verschillende minibusjes waar we heerlijk opgepropt als een stel koeien naar ons paradijsje in Ocho Rios werden gebracht.

Eenmaal aangekomen in Ocho Rios gingen we op zoek naar een guesthouse die ik in de loneyplanet (reisboekje) had gezien. Maar die konden we niet vinden en toen kwam er een meisje op ons afgelopen die ons o.a het Silver Seas hotel liet zien. Ik kende dit hotel wel maar dacht dat het te duur was. Maar dat was niet zo. Het was heerlijk luxe, met airco, elke dag schone handdoeken! (jeeeeh) En een tv. Hier hebben we nog een tour gedaan met Dennis, dit was een taxichaffeur die altijd rond het hotel hing op zoek naar touristen. Hij was super leuk, één van de weinigen die het niet puur voor het geld deed. Tijdens die tour zijn we naar de watervallen geweest. Niet naar de grote touristische maar een kleinere die gratis (en mooier) was. Want we hebben nog gespiekt bij de grote touristische door een soort schutting heen haha. En door Fern Gully gereden dat is een heel mooi bosgedeelte en nog naar een super mooi strand in Ocho Rios. En we hebben daar ook nog een dag gesnorkkeld. Hier hebben we ook 3 nachten geslapen.

Toen zijn we verder gereisd naar Port Antonio. We twijfelden of we in Port Antonio town wouden slapen of iets verder vlak bij frenchman's cove. We hebben voor dat laatste gekozen omdat alle must see dingen daar dichter bij waren. We hadden een guesthouse gevonden in de loneyplanet. Hier eenmaal aangekomen moesten we wel weer ff afkicken. Want hier was geen airco, geen tv, veel kleiner, niet elke dag schone handdoeken en het was ook nog duurder. Maar we hadden wel elke dag heerlijk ontbijt (inclusief ) en we voelden ons er wel echt thuis . De eigennaar kwam uit italie en deed heel interessant werk. Ze werkte voor human rights & als ambassadeur. Ze werkte in gevangenissen, kwam in weeshuizen, kortom ze kwam eigenlijk overal en had overal veel verstand van. Ze vertelde hele scheidende verhalen over de manier waarop ze in Jamaica soms met (wees)kinderen omgaan. Toen besefte ik weer waarvoor ik in Jamaica was gekomen. Dit voelde wel goed maar ik werd er ook wel heel verdrietig van. Het waren echt hele schokkende verhalen en ik had de tranen in mijn ogen staan.

In Port Antonio zijn we naar het mooie frenchman's cove strand gegaan ( zie achtergrond! ) en hebben we een tour gedaan door de watervallen. En ook deze keer niet de touristische omdat een taxichaffeur ons naar een man bracht die in de bergen woonde, die de tour met ons deed. Zo bijzonder hoe die mensen daar kunnen leven. Ze leven van alle dingen uit de natuur. Echt zoals mensen dat vroeger ook deden. Maar eens in de zoveel tijd ging hij wel naar Kingston om daar inkopen te doen. Maar hij ving dus zijn eigen vis, dronk kokosnoot melk etc.. Ik vond het super gaaf om 2 uur lang te klouteren over glibberige rotsen terwijl je allemaal dieren hoort, overal watervallen ziet en hoort, voelde me echt 1 met de natuur ;). Ja was echt, echt heel gaaf.

We wouden ook nog naar de blue lagoon. Heel koud, diep water waar je ook met een tourgids over heen kunt varen. Maar in Port Antonio hebben we 2 dagen regen gehad en toen hebben we gezellig binnen gezeten en spelletjes gedaan. Haha. We zijn nog wel naar de blue lagoon gelopen, was in totaal ongeveer 1.5 uur lopen. Terugreis begon het wel weer erg te regenen maar dat was eigenlijk wel lekker.
Verder was Port Antonio heel leuk, het is wat minder touristisch en de mensen hier hadden niet zulke geld ogen. Zo van jij bent wit, jij hebt vast wel geld! Zoals in Negril, als je dan op het strand ligt komen ze steeds bij je om je allerlei dingen te verkopen enzo. Maar als je zegt dat je niets hoeft laten ze je meestal wel met rust.

Vanwege de regen hebben we ervoor gekozen niet meer naar de Blue Mountains te gaan. Want daar ga je tenslotte heen voor het uitzicht.. Dus toen zijn we langer in Port Antonio gebleven. Ik ga sowieso nog wel een keer naar de Blue Mountains en dan zal ik extra veel foto's maken voor Harmen ;). Nadat we 5 nachten in Port Antonio hadden geslapen gingen we door naar alweer onze laatste bestemming.. Tijdens deze laatste dagen had ik het soms best wel moeilijk. Omdat ik toen echt besefte dat ik Harmen 2 maand moet missen.

Van Port Antonio zijn we naar Kingston gegaan. In de loneyplanet stond dat er een heel goedkoop hotel was, met uitzicht over kingston maar die bleek heel duur te zijn. Was namelijk een heel mooi hotel! Maar omdat wij uit nederland kwamen kregen we korting ;). Jamaicanen houden van nederland, tenminste dat is mijn ervaring tot nu toe ;) Ik denk vooral omdat het in NL niet illigaal is om te blowen. De dag dat we aankwamen in Port Antionio hebben we niet zoveel meer gedaan omdat we altijd kapot zijn na zo'n taxireis. Hebben ergens lekker pizza gehaald, die super lekker was! En lekker tv gekeken en bier gedronken! We hadden hier ook een koelkast op onze kamer namelijk! En de volgende dag zijn we naar bob marley museum geweest. Was wel leuk, maar ik vond het wel erg duur , maar opzich wel leuk om mee te maken!

En toen gingen we op donderdagochtend, 2 week en 1 dag later, weer terug naar Kingston airport. Ik herinnerde me het als een chaos, maar toen ik daar weer was keek ik er met hele andere ogen naar omdat ik ondertussen al zoveel had gezien. Harmen heeft toen zijn bagage ingecheckt. Haha hij had bijna niets om in te checken omdat het meeste van mij was. Het kon bijna als handbagage mee.

Toen was het wachten op de taxi van projects abroad die mij naar mijn gezin zou brengen. Op dat moment was ik heel rustig. Het afscheid was eigenlijk al genomen. Toen ik de chauffeur zag, had ik ook gewoon zin om mee te gaan. Kus, knuffel en toen zat ik daar alleen in de taxi. Toen voelde ik me toch wel even kut. Maar daarna had ik het gelukkig steeds te druk, en te veel plezier, om me ellendig te voelen. Hopelijk blijft dat zo. Maar één ding is zeker.. IK BEN DOLBIJ.. als ik hem en jullie allemaal weer zie!!!!!

PS: Alle foto's staan op facebook omdat het op deze site heel lang duurde. Ik heb nu ook een jamaicaans nummer: 18765593158.
Maar ik denk dat het nogal duur voor jullie is om dat te bellen. Maar goed, als het dus dringend ofzo is, heb je mijn nummer!


  • 28 Juni 2012 - 10:11

    Esther:

    Wat een leuke verhalen! Blij dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er van Maaik! Liefs Esther

  • 29 Juni 2012 - 21:35

    Oma Klein:

    Lieve Maaike
    Wat een belevenissen maar fijn dat jullie zo genoten hebben
    Ik ben nu in Spanje omdat Jacoba en het ziekenhuis ligt
    Het is hier ook erg warm zo,n 30graden
    Groetjes van je OmaKlein

  • 09 Juli 2012 - 01:18

    Maaike Meindertsma:

    Hee Esther!
    Nog bedankt voor je reactie! Het was een beetje een lang verhaal maar ik wou het graag allemaal in 1 keer doen omdat het zoveel werk is! ;)
    Hoe is het met jou? Al vakantie?
    Liefs, Maaike

    ps: mijn nederlandse nummer is gewoon weer in gebruik omdat ik mijn jamaicaanse simkaart in n andere telefoon heb nu.

  • 09 Juli 2012 - 01:20

    Maaike Meindertsma:

    En oma ook bedankt voor je reactie natuurlijk! :) & heel veel sterkte!
    Liefs!

  • 09 Juli 2012 - 14:14

    Rink:

    Mooie verhalen! Zou er ook wel even willen zijn! Ben ook super blij als je terug bent:) ben benieuwd naar jullie nieuwe huisje in Arnhem:) Geniet er nog even van.. tijd gaat vast heel snel als je weg bent, maar dat besef je misschien pas tegen het einde! Snel weer skypen he;)? X liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

Actief sinds 01 Mei 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 6187

Voorgaande reizen:

06 Juni 2012 - 23 Augustus 2012

Jamaica here i come!

Landen bezocht: